<data:blog.pageTitle/>

This Page

has moved to a new address:

http://mommygojes.com

Sorry for the inconvenienceā€¦

Redirection provided by Blogger to WordPress Migration Service
Loving Family: 4 Tips Penting Untuk Anak-Anak Tidak Terlalu Letih Ketika Bersukan

4 Tips Penting Untuk Anak-Anak Tidak Terlalu Letih Ketika Bersukan

Sukan sekolah tahunan dah mula start kan? Ada yang baru habis je sukan tahunan. Macam tadika pun dah ada acara sukan tahunan. Kalau sekolah rendah best acaranya. Olahraga, ada netball, bola baling kan. Favorite saya olahraga dan bola jaring masa sekolah rendah. Nak tau tak Tips supaya anak-anak kita tak terlalu letih ketika bersukan?




Macam saya dulu memang saya aktif dalam sukan masa sekolah rendah dan menengah. Masa darjah 4 siap masuk pertandingan olahraga wakil daerah lagi kat Stadium Kelantan masa tu. Best sangat tau. Kalau boleh semua jenis sukan olahraga nak masuk. Tapi yang boleh saya join masa tu acara:

4 x 100 meter (lari berganti)
100 meter lari berpagar
100 meter 
lompat jauh

Ni 4 acara yang saya lawan masa peringkat daerah kat Kelantan. Banyak jugak la medal yang bawak balik. Tiap tahun mesti saya join. Mak ayah pun suka jer anak die join sukan2 ni, at least takde la melepek je kat rumah kan. SApe tak nak anak Cergas kan?


Sekarang ni kan ada program MERENTAS DESA kan. Anak-anak berlari acuh tak acuh je kan. Siap boleh borak-borak, gelak-gelak... CUba la serius sikit anak-anak.. Tak suka tau time sukan tapi kita main-main lak. Merentas desa tu letih ke sangat ke? Syok tau sebab boleh tengok pemandangan sekali..


Ni saya nak Share tips untuk anak-anak kita supaya tak terlalu letih ketika bersukan:

 4 Tips Untuk Anak Tidak Terlalu Letih Ketika Bersukan


1. Sentiasa bawa air minuman dalam botol. Ketika bersukan, badan akan mengalami dehidrasi dan kita kena perlu topup air dalam badan secara perlahan-lahan. (Jangan minum air terus direct 2 liter sekali teguk). Nanti, bila nak bersukan, boleh dengar air melompat dalam perut. Hehehe


2. Minum air yang berisotonik seperti Performance Drink.
Sangat sesuai untuk yang sedang bersukan. Kelebihan Performance Drink ni ia menghidrat lebih cepat berbanding air dan memberikan tenaga berterusan kepada badan kita. Dan ia juga membekalkan bendalir dan elektrolit dan dapat mencegah badan kita daripada dehidrasi dengan lebih cepat ketika bersukan.


3. Makan berat 2 @ 3 jam sebelum acara bersukan. Ini penting ye. Kadang-kadang ada yang baru je lepas makan nasik, terus datang untuk acara sukan . Silap- silap boleh buat muntah tau kat padang. Kita Pun jadi terlalu letih sebab baru lepas makan dan nak bersukan.


4. Selepas bersukan, takmo la pulak terus g tibai nasik 2 pinggan pulak ye. Ramai yang macam tu even dewasa pun. Elok je lepas bersenam, zumba, main badminton. Setengah jam lepas tu, makan nasik lemak 2 pinggan. Huiissshhh....dasat bebeno.. Jadi la makin letih kita ni. Kalau nak makan pun, sekadar makan makanan yang ringan je, Minum Sup ke..ok la tu..




Dah habis baca 4 tips penting ni, jangan lupa bekalkan air kepada anak-anak terutama air Performance Drink. Boleh bancuh sejuk-sejuk ... Wallaaa... Memang jadi energetic la anak. At least, lepas habis time sukan pun takde la naik je kereta terus tidur sebab terlalu letih. Ataupun, bila dah balik rumah terus tidur,,.. No No NO...

Jom semua, Aktifkan Anak-Anak Anda supaya bebas daripada Obesiti, Diabetis dan DArah Tinggi.


Label: , ,