<data:blog.pageTitle/>

This Page

has moved to a new address:

http://mommygojes.com

Sorry for the inconvenienceā€¦

Redirection provided by Blogger to WordPress Migration Service
Loving Family: 5 Tanda Mudah Menunjukkan Badan Kita Kekurangan Vitamin

5 Tanda Mudah Menunjukkan Badan Kita Kekurangan Vitamin


Ada banyak tanda-tanda yang menunjukkan badan kita kekurangan nutrisi vitamin. Tapi ada 5 tanda yang sangat biasa dan kita ambil remeh tapi itu sebenarnya adalah tanda badan kita mengalami masalah kekurangan vitamin dan mineral dalam badan. 



Ye...kita boleh mengalami masalah kekurangan vitamin dan mineral dalam badan yang seterusnya menyebabkan badan kita tidak dapat beroperasi / berkerja dalam keadaan optimum. Senang cerita; badan sentiasa rasa lemau, kita sentiasa letih; asyik demam, sentiasa mengantuk. Ini sebenarnya berpunca daripada badan kita yang mengalami kekurangan nutrisi vitamin.


Perlukah kita mengambil vitamin dan supplement setiap hari?


Dan bilakah kita sepatutnya mula mengambil vitamin ini. Usia 20 an, 30 an, 40 an, 50 an atau bila kita dah datang sakit-sakit..


Boleh refer LINK INI untuk menjawab persoalan anda. JAwapan dari Pakar O&G yang terkemuka di Malaysia juga disertakan.




OK... Meh nak cerita 5 tanda-tanda Yang kita biasa abaikan.



1.  BADAN TERLALU PENAT





Eh..biasalah tu. Bila tiap-tiap hari bekerja siapa yang tak penat kan. Even kita yang surirumah pun penat. Tapi... MAcam ni sebenarnya. Walaupun kita dah qada' rehat qada' tido semalaman atau seharian, tapi badan kita masih terlalu penat; itu menandakan badan kita kekurangan ZAT BESI dan VITAMIN B12.



Ada orang yang penat bekerja, time dapat hari OFF, qada tido bagai nak rak, bangun makan sambung tido balik. Tapi sebenarnya badan dia kekurangan ZAT BESI dan Vitamin B12.


Ada orang walaupun dah berusia 50 an dan ke sana sini bekerja tapi bila bangun tido keesokkan harinya; badan dah hilang rasa penat, dah cergas. Itu sebab dia mengambil zat besi dan vitamin B12 yang mencukupi. Mana nak cari zat besi dan Vitamin B12? Saya senang je; telan VITALEA dan BCOMPLEX


2. MASALAH MATA KERING


Anda pakai contact lens tak? atau ada alami masalah alahan atau alergik. 


Yang pakai contact lens lama-lama pun biasa mata jadi kering kan? Gosok-gosok mata. Lama-lama mata jadi merah..


Biasanya yang alami masalah mata kering ni dan suka gosok-gosok mata ni sebab kekurangan asid lemak Omega-3. Banyakkan makan salmon atau paling senang telan Omega Guard.


3. TULANG LEMAH


Tulang Lemah  ni biasa berpunca dengan kekurangan kalsium. Menyebabkan kaki menjadi lenguh. Tambahan perempuan lagi cepat kehilangan kalsium. Sebabnya, kalsium hilang semasa datang haid, semasa mengandung dan semasa menyusu. Kalau kita tak topup kalsium setiap hari, lama-lama, kalsium pada tulang dan gigi akan digunakan. 



Dan Yang penting, kalsium perlu diambil dengan Vitamin D untuk penyerapan yang berkesan.


Pernah tak dengar cerita, tulang mudah patah bila jatuh sedikit je. Terlanggar bucu meja jer. Tapi, kesannya kaki tak boleh gerak. Pergi hospital, scan tengok tulang dah patah teruk. Rupanya kalsium dalam tulang dah digunakan sehabisnya sehinggakan kalsium dalam tulang pun diambil.


WAjib kita topup kalsium setiap hari tau. Macam saya yang payah nak telan susu putih ni, biasa saya ambil Ostematrix jr setiap hari.




4. KULIT KERING DAN GATAL


Masalah kulit kering dan gatal ni memang sentiasa mengundang aktiviti sampingan.


Aktiviti menggaru sekuat hati sampai syok sangat sehingga kulit berdarah. Kalau kat badan, kat kaki, kat lengan; memang syok la menggaru. Yang penting; LEGA sebab syok sangat menggaru. HEhehhe

Tapi, kulit gatal dan kering tu kerana badan kita kekurangan vitamin B2 (Riboflavin).

Memang beza sangat bila makan Vitamin B ni. Kulit tak rasa kering walaupun cuaca panas terik. 



5.  SELSEMA TERUK


Bagi sesetengah orang, its OK kalau tiap2 bulan demam selsema.. Tapi macam dah jadi rutin bulanan la pulak. Sebenarnya kalau kerap sangat sampai tiap-tiap bulan pun kena demam selsema, tu tandanya Imun badan kita dah semakin menurun. 


Macam mana nak boostkan imun badan kita? 

Untuk boost kan imun badan, kita kena ambil vitamin antioksidan. Terutamanya yang selalu demam batuk selsema, banyakkan ambil Vitamin C dan Vitamin E untuk kuatkan sistem imun. Barulah kita jarang demam selsema..

Takkan la tiap bulan nak ambil MC kan? Nanti boss pun tak suka tengok rekod Attendance kita kan? Banyak kerja pulak yang tertangguh. 

Kalau macam saya yang WAHM ni atau surirumah, lagi la payah nak MC. Kalau boleh tak nak ler demam selsema tu. Nanti siapa yang nak buat kerja rumah, siapa yang nak jaga anak. Suami boleh la tolong-tolong kan? tapi kita mesti nak buat sendiri kan. Kalau yang PJJ tu ha,,, lagi kesian kan. Jaga badan jangan sampai sakit tau..




Itu antara 5 Tanda-tanda simple yang menunnjukkan badan kita mengalami masalah kekurangan vitamin. Lagipun, badan kita perlu diservis dan dijaga supaya dapat berada dalam keadaan yang baik kan.



Yang Penting, amalkan 5 perkara ni:


1. Kurangkan pengambilan gula
2. Bersenam
3. Makanan makanan yang sihat dan elakkan fast food
4. Minum air masak 3 liter sehari
5. Ambil vitamin untuk menampung lompong nutrisi dalam badan

Label: